Alla inlägg under mars 2014

Av Stall Källefall - 16 mars 2014 19:19

   Så var ännu en helg till ända. Gårdagen lite sådär med inställda lektioner o mobilen i toastolen :( fast em blev ju riktigt bra förståss med småfolk o smörgåstårta , mysigt.


I dag har det varit full fart igen med modiga föräldrar som red styr- och balansbana på ridbanan o barnen som tränade lite voltige på stadige Martin. Solen sken så fint på oss hela dan   


När arbetspasset var över tog jag o hundarna med oss Tangaloa o Dream på promenad hem till oss.

Dock blev inte Wille så glad över nya hästar i hagen så lite jakt blev det innan det lugnade sig till slut.


Har varit lite hemsk också och delat på dom ryska töserna. Nu får dom vara i olika hagar ett tag så får vi se vad som händer. Zorka tog det med ro o skaffade sig genast nya vänner medans Dotsjka är lite mer ledsen .


Ska träna på att ta in dom i stallet en o en ett tag nu och se om det går.

Det blir det o ridträning med Tove o en himla massa verkningar i veckan som kommer.Hoppas hinna med unghästarna lite med.

Så om bloggen inte uppdateras på ett par dagar så vet ni vad jag gör.  


Av Stall Källefall - 16 mars 2014 18:50

  Så var ännu en helg till ända. Gårdagen lite sådär med inställda lektioner o mobilen i toastolen :( fast em blev ju riktigt bra förståss med småfolk o smörgåstårta , mysigt.


I dag har det varit full fart igen med modiga föräldrar som red styr- och balansbana på ridbanan o barnen som tränade lite voltige på stadige Martin. Solen sken så fint på oss hela dan   


När arbetspasset var över tog jag o hundarna med oss Tangaloa o Dream på promenad hem till oss.

Dock blev inte Wille så glad över nya hästar i hagen så lite jakt blev det innan det lugnade sig till slut.


Har varit lite hemsk också och delat på dom ryska töserna. Nu får dom vara i olika hagar ett tag så får vi se vad som händer. Zorka tog det med ro o skaffade sig genast nya vänner medans Dotsjka är lite mer ledsen .


Ska träna på att ta in dom i stallet en o en ett tag nu och se om det går.

Det blir det o ridträning med Tove o en himla massa verkningar i veckan som kommer.Hoppas hinna med unghästarna lite med.

Så om bloggen inte uppdateras på ett par dagar så vet ni vad jag gör.  


Av Stall Källefall - 15 mars 2014 14:28

Herregud vad tiden går, länge sen sist igen...

Denna gången skyller jag på vädret, det är för bra    jag är ute o jobbar hela dagarna o när jag kommer in på kvällen, somnar jag...

I dag är det tack vare vädret som jag bloggar, det gick inte att hålla lektioner i denna eländiga blåst på gränsen till storm.

Veckan som gått har varit hektisk o fysiskt ansträngande   bonden ringde i tisd o sa att på torsd skulle han kalka gärdet så alla hästar måste flyttas .'

Bara att börja riva stängsel o stängsta upp på ett annat ställe. Många mil blir det när man stängslar.

Alla hästar flyttade i tid men ingen bonde så långt ögat nådde !!!

Ja ja , jag är i varje fall klar, ont i varende muskel har jag också så skönt att vila lite i dag.


Nåt annat som är underbart skönt är att foder problemet är löst , bokat o betalt balar så jag klarar mig resten av våren , så gött :)

Ett jättestort tack( o en hel del annat ) är jag skyldig min käre sambo.


Unghästgruppen håller igång , vilket är superkul, så duktiga har tjejerna blivit. 

Ryssarna fortsätter att förbättra sitt uppförande , skönt .

I morgon har vi prova på dag för alla anhöriga till eleverna, hoppas på stor uppslutning o att vinden blåser lite lugnare på oss.

Av Stall Källefall - 7 mars 2014 11:47

Seg vecka, varken kroppen eller knoppen vill vara med riktigt , men det blir väl bättre hoppas vi :)


I onsd blev det promenad med hundarna ner till stallet när det var dags för jobb. Gött att ljuset är tillbaka så man kommer igång igen. Går ju bra ner men värre hem när det är kolsvart ute. 

Vädret gör ju också att man blir mer sugen på att gå o lillhunden slipper frysa om magen.


I går hade jag min unghästgrupp för första gången och det gick bra.

Över förväntan tror jag för några av tjejerna som vart lite spända inför detta :)

Bisquit hon bara är så härlig, ingenting är konstigt o hon bara gör det man ber henne om hela tiden. Jätteduktig !!!

Småtjejerna är lite mer jobb med, dom gör i stort sett allt men kanske inte utan övertalning ibland :)

Dom skötte sig bra får man väl säga.

Eftresom dom unga inte orkar så länge så tog vi ut ett gäng till o då blev det bl.a dom två ryska töserna som fick komma med.

Vi blev nog lite förvånade allihopa i hur väl dom uppförde sig, så himla kul är det :))

Jättesnälla o lugna att ta in o i boxarna. Fortsatte att vara lugna på ridbanan o kunde gå långt ifrån varandra utan några som helst problem. 

Dessa två har gått tillsammans i en hage bara dom två i 13 år, när dom blivit ridna ,har den andre fått gå med som handhäst. Dom har alltså aldrig varit separerade under dessa år. Visste inte riktigt allt detta när jag köpte dom, men nu går det ju bättre o bättre för var dag så till slut så fungerar dom säkert en o en också.


I morse blev det en tur på Summer o Wille igen. I dag behövdes inte ens trav för att det skulle bli bocksprång, tur man fortfarande sitter kvar fast , det är nog all barbacka ridnings förtjänst. Det var nog bra att det inte fanns sadlar ill shettisarna när man växte upp, det har man haft nytta av hela livet o särskilt nu kanske när man inte får åka av. Gör man det går man väl sönder överallt, man är ju inte 20 längre ;)

Nu ska jag fortsättaleta foder. Nån som vet var det finns varmyt välkomna att höra av er !!

Av Stall Källefall - 5 mars 2014 07:47

Måndag . Trött o hängig, blev jobb vid  datorn hela fm. Annons på Blocket, annons till Tidaholms Guiden inlämnad, hemsidan uppdaterad , den har ju varit ur funktion, fick den äntligen fixad häromdagen. Så även om det inte kändes så , så blev det en hel del gjort ändå. Em flöt på som vanligt med lektioner o hundpromenad.


Tisdag : vattna , kolla hingstarna , rida med Tina !!

Fullbloden har bara gått o inget gjort över vintern men nu skulle dom få komma ut på en lugn liten runda på morgonen. Jag red Summer o Tina red Wille såklart, hennes älskling . Han började turen med att fara runt som en tok o nästan träffa mig med en spark. Tok!  Sedan vart det lugnt o skönt tills vi kom upp i skogen o tänkte att vi travar en liten bit bara (jättefin sträcka) Bägge två bockade o skuttade o sparkade, men det var mest kul :)

Dom tyckte det var så kul att få komma ut o ridas, kan man ju tänka på kanske när man tycker att dom har det bra där i hagen som bara får gå o ha det skönt. Även "gamlingar" vill vara med ibland. En annan "gamling" som tyckte turen  i skogen var kul var hon som satt uppepå Summer :)

På em blev det mer ridning, en liten stund på ridbanan med en av unghästarna Smilla, vilket gick bra. Passade på att fixa till hennes hovar också innan hon fick gå ut igen.


Sen var det dags för första gruppen för dagen o då den denna veckan är liten så passade vi på att rida "ryssarna" vilket gick bra. Dom har vant sig vid att vara inne bra nu så i stallet är det lugn. Skönt. Ridningen går bra, dom börjar förstå att vi inte ska ta dom ifrån varandra så fort vi gör nåt med dom.


Ridning för mig blev det även i sista gr där det var uteritt o jag red min älskling o följeslagare, Lamboghini :))

En ganska ny grupp som fick påfyllning med två nya barn för ett par veckor sen. Dom har blivit jätte duktiga så fort. Kul!!

Avslutade dagen med en promenad hem. Mysigt att gå i mörkret med bara en pytteliten månskärva som lyste vägen. Vackert !

Nu lite mer jobb :)



Av Stall Källefall - 2 mars 2014 17:32

Livet rullar på, vintern har ebbat ut o våren smyger sig på så sakteliga.

Plockade nässlor häromdagen till en härligt grön smoothie, mums, åh vad pigg jag blev sen   


Dom nya hästarna gör framsteg varje dag så till slut så ska väl dom också kunna börja arbeta.

Börjar bli dags att ta tag i 3-åringarna nu, dom ska ju både ridas o köras in hade jag tänkt. Bägge två är lugna o fina så går säkert bra. Märks inte så mkt än att dom är hingstar men det ändras väl snart.

   I går var vi på Scandinavien o inhämtade en massa inspiration o shoppade lite också förståss .

En mysig dag i trevligt sällskap. Man behöver komma iväg lite ibland.


I dag hade vi bestämt oss för att rida långt, ända bort till "sommarskogen", den kallas så för att vi aldrig tar oss dit vintertid då det är för kallt/mörkt för att rida iväg så långt.

Vi hade väl tänkt oss lite varmare o trevligare väder men gav oss iväg ändå. Bilden är från i somras , utsikten från hästryggen var densamma om man tar bort lite av det gröna o lägger till fallande snöflingor.

Känslan att rida på dessa mjuka slingrande stigar i denna oändliga skog är fantastist, var så härligt, trots ihållande snöande. 

Längtar ännu mer efter våren o sommaren o alla långturer som vi kommer göra i denna underbara skog.

Jag älskar skogen. kan inte tänka mig att leva utan alla dessa träd, åsar ,myrar o mjuka vägar. Känner att jag bor i ett paradis.

Ska se om vi inte kan få igång lite fler skogs grupper nu i vår så fler kan få möjlighet att njuta av vår fina natur.

Presentation


Stall Källefall

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards