Alla inlägg under januari 2014

Av Stall Källefall - 28 januari 2014 11:34

Tack snälla ni för uppmuntran o bra tips! ( hjälper ju inte så mkt när man trycker på fel knapp när man ska spara)

Det behöver jag om jag sen klarar av det ändå är ju en annan sak :( Andra gången i dag som jag skriver samma sak, kanske läser ni inte detta heller !!! Blir lite kortare för varje gång så misslyckas jag nu så blir det inget kvar att skriva :)


Rubriken hänvisar till att jag i morse äntligen kunde släppa ut mina två nya hästar i flocken, vilket förresten gick jätte bra.

Köpte dom för ett tag sen men haft lite trubbel med att få hem dom, men nu är dom hemma :)

Det är två ston, Ryska Basjkirer med bra stam, så nu får jag väl lära in lite om denna ras.Ska i första hand jobba i verksamheten så jag hoppas dom ska passa in där.

Gårdagen avlöpte ok trots späckat schema o skitväder. Det blev två mysiga ridturer :)


I dag är det ju inte heller så mysigt väder men det är väl bara att kasta sig ut o börja jobba igen.

Tog en avstickare in till datorn medans tårna tinade upp.

Ha en bra dag alla !!


Av Stall Källefall - 26 januari 2014 16:26

Jag var ju undrande om jag skulle kunna blogga eller ej, med all rätt. Har denna veckan skrivit två inlägg som jag aldrig kunde publicera.

Kanske skriver jag detta också helt i onödan !!

Senast i går satt jag här o tömde mig på en massa bra saker ;)  När jag så tryckte på spara knappen kom en sida upp o där stod det " ej inloggad"  kul :( allt borta . Jag blir då bara galen o uppgiven o svär lite o stänger av skiten.


I varje fall, försöker igen. skam den som ger sig. Provade ju på att få med så många shettisar som möjligt ut på motions runda. Fick med mig 4 o det var nog lagom, Vilda skulle ju med också :)

Dom är så härliga, står snällt o väntar medans jag spänner för o springer sen så snällt bakom vagnen, för det var så jag gjorde. jag band 3 bakom o spände en för vagnen. Gick jättebra , dom är så goa mina små arbets kamrater <3


Nu har dom jobbat hela helgen med en massa barn så det fick räcka med det i motionsväg.

Annars så är det ju så att jag måste hitta ett bra tidsbesparande sätt att motionera dom lite extra på o att köra på det viset som jag gjorde i torsdags blir nog ett bra sätt. Har ju några stycken o skönt för dom att få ta i lite grann ibland, blir inte så värst jobbigt att bära omkring på dom små ryttarna.


I dag har vi haft dom allra minsta ryttarna här igen. Alltid lika spännande :)

I dag var flera sjuka så vi passade på att rida barbacka när vi kunde vara dubbelt med ledare. Dom var jätte duktiga o några småttingar vågade till o med trava lite. satt jättebra :)


Nästa helg får vi en ny ledare,en ledarkille, ska bli jätte kul o jag tar för givet att han blir lika duktig som mina ledartjejer ;) 

Dom är verkligen toppen o så kul att jobba ihop med dom.


Min nya, lilla Tove har kommit in bra i flocken o sköter sig bra under ridturerna. Bara jag som rider ännu men snart kan jag nog låta nån annan prova.

I dag fick Bisquit följa med på en tur igen med Stina i sadeln, dom passar bra ihop :) I dag blev det också en riktig galopp för första gången. Härliga häst <3 

Av Stall Källefall - 22 januari 2014 19:37

Det som är svårt ibland är att ha "vettiga" saker att blogga om, ni vet, nåt speciellt att berätta. Ibland händer ju inget extra ordinärt utan livet rinner på som vanligt med vanliga saker som händer varje dag.

Har inte bloggat på några dagar för just inget speciellt att berätta. 

Jag har mockat, fodrat o vattnat, ridit o hållit lektioner. Vädret är kallt o jäkligt o inbjuder inte till några större utsvävningar utan man gör det måste o försöker att inte frysa ihjäl under tiden :)

Väntar på värmen, allt blir bättre då eller hur :)

Sjöng lite häromdan faktiskt när solen sken en stund, ni vet den om "Solen skiner himlen är blå..... men det var så satans kallt den dan så det till o med var svårt att sjunga där jag satt på hästryggen o försökte vara positiv.

I dag har det hänt lite annat, jag åkte förbi min kompis C.A o tittade på hennes ursnygga nya häst, urläcker färg, jätteavundsjuk faktiskt. Vill också ha en sån .  Får väl hoppas att hon får ett föl med samma färg, som C.A vill sälja till mig :)

Föl ja, det hör också våren till. Här blir det inga i år heller  men nästa vår hoppas jag att det ska bli några stycken.

Har ju köpt en "man" till  vår älskling Jaquline så att hon kan få ett sista föl så här på äldre dar :)

Zorken heter han o är faktiskt en stilig herre trots sitt namn , stackarn :(

Han går här o väntar (fast han inte är medveten om det) på sin vackra mö :) Sanning är att han leker mest hela tiden o jag undrar om han kommer fatta vad han ska göra när han får in sitt sto i hagen .

Ja ja, med värmen o solen o det nya gröna gräset kommer säkert det lite hingstinstinkt till honom också :)


Mer vårtecken är att det börjar komma in anmälningar till lägren lite tätare nu, folk börjar vakna ur vintervilan o

tänka framåt, härligt !!

I morgon ska jag prova hur många shettisar jag kan motionera samtidigt, rapport om detta kommer ;)

Av Stall Källefall - 19 januari 2014 20:57

Så var helgen över o förbi då. Här är det jobb som gäller hela helgerna så dom har en tendens att bara försvinna förbi.

I går lördag var det dom lite större barnen som rider utan ledare som red, dom är så duktiga nu, jättekul att ha dom :)

En grupp var på banan o övade balans över bommar o hinder o den "lille" gruppen var i skogen o övade sin balans i alla upp o nerförsbackar :)

På em var det dags att hämta lite mer hö så dom små liven håller sig mätta o varma i blåsten.

Har nämnligen ett litet, litet problem som ibland blir stort. Mitt lilla "elände", ja egentligen är hon ju inte min längre men eftersom hon bor kvar hos mig så blir hon ju det varken jag vill eller inte.

Det lilla "eländet" är ett i- årigt jätte gulligt welsh mountain sto vid namn Quatya, hennes mamma fixade till henne alldeles på egen hand, men för all del, hon är ett mkt vackert litet sto o välstammad också, så det är det inget fel på. 

Felet är väl att hon föddes självständig, hon har aldrig "behövt" sin mor o har alltid gått sin egen väg.

Just nu så letar hon ständigt ställen där hon kan komma igenom tråden, vilket hon egentligen kan överallt eftersom hon verkar vara helt okänslig för ström.

Hon har gjort så ända sen var liten men då hade hon inte sin "Stora mamma Zaga", o Zaga blir tokig när hennes lilla skyddsling försvinner iväg o ska då naturligtvis också ta sig ut. Ibland går det bra o då är det bara dom två som är utanför men ibland missar hon totalt, tar med hela tråden i hoppet som igår morse, då hon drog ner ca 100 m staket.

Som tur var det bara en häst till som upptäckte detta så "bara" tre ute när jag kom, kunde ju varit  alla 26 .

Nu får lilla "eländet" stå inne på natten så jag slipper överaskningar på morgonen.


I dag har alla småttingar varit här o ridit, dom är alldeles Underbara :)

Mina fina ledartjejer som tar hand om dom små är också Underbara :)

Alla föräldrar som kommer i ur o skur,( snöstormar o driv is)alltid så trevliga o positiva är alldeles ,alldeles Underbara dom me :)

Så det är så Underbart med alla Underbara i mitt liv just nu o jag mår såå bra. Lite trött bara....





Av Stall Källefall - 17 januari 2014 19:04

Trodde skarpt på att vi skulle få en barmarks vinter i år, önsketänkande, men så blev det inte.

Förra veckan när jag tittade på vädret så såg det ut att bli kallt o soligt hela veckan. va bra tänkte jag då kan man njuta lite av vintern(läs skiten) ändå då, men så blev det inte. Blåst .blåst o blåst men vet ni vad , jag har mått rätt gött ändå. Att rida inne i en skog o se trädtopparna gunga o höra vinet av vinden men ändå inte känna så mkt av den, det är rätt mysigt :)

Håller just nu på med att rida igång ett litet kallblods sto, så vi är ute o skrittar varje dag. Hon o jag o Vilda förstås, hon bara måste med matte överallt :)

Tove som hästen heter var lite orolig över hunden i början men vande sig jätte snabbt så i går när Vilda faktiskt fick stanna kvar vid stallet ( hon hade en kompis här,Dexter, o jag ville inte ha med bägge två)

så vart Tove inte som vanligt, hon stressade mer o var mer tittig. Hon saknade sällskapet av hunden :)

I dag var allt som vanligt igen, Vilda sprang med o Tove var lugn o fin, lustigt vad fort dom kan vänja sig vid någonting.

I går em när snön yrde som mest då fick mina små tjockisar spel. Det for omkring shettisar i hagen som bockade o sprang runt som galningar. En härlig syn :) Jonna hon sprang så fort att man såg inte bena i snön så det såg ut som en svart stor boll som for runt på gärdet. Hästliv när det är som bäst tycker jag, det är att få titta på när en flock leker o far runt i hagen.

Dom har hållit på nu varje dag sen snön kom så kanske finns det några som gillar kylan o det vita på marken ändå ;)

Av Stall Källefall - 16 januari 2014 11:01

I dag , ja precis nu har jag gjort en egen blogg :)

Hjälp vet inte hur detta blev men hoppas det ska fungera. Jag är ju inget datasnille precis ,vilket mina nära o kära blir varse stup i kvarten.

Tänkte att jag på detta sättet ska kunna hålla intresserade uppdaterade på vad som händer hos oss  i stallet.

I dag har jag som vanligt börjat dagen med att köra in nya höbalar till mina hungriga ganska runda pållar.

Alltid glada att jag kommer dock gillar dom min bil lite väl mkt, dom biter på lacken !! Kan väl inte vara gott ,jo jo det tycker några av mina fyrbenta i varje fall. Blir tokig av att springa o jaga iväg dom o så försöka få på hönätet på balen innan dom andra dragit isär hela en samtidigt....Pust!

Jag gillade inte vädret så värst i dag, båst o snöyra, ruggigt så därför hamnade jag här istället.

Djur tycker ofta inte som vi. På vägen hem såg jag en rovfågel som  såg ut att njuta för fullt av vinden, den seglade så lätt fram o tillbaka över bilen, den såg glad ut :)

Väl hemma kommer mina gamla fullblod dansandes i ett stort snömoln, dom såg också lyckliga ut :)

På andra sidan vägen leker unghingstarna som vanligt, dom verkar inte tycka att det finns nåt väder som är dåligt.

Och då helt plötsligt efter att iaktagit dessa djur så tycker inte jag heller helt plötsligt att värtet är så där jätte dåligt. Konstigt :) Men in gick jag i alla fall o gjorde min blogg. 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Stall Källefall

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards